کد مطلب:245987 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:240

سازگاری پایدار
بكر بن صالح كه از یاران امام رضا (علیه السلام) و امام جواد (علیه السلام) بوده، می گوید: من دامادی داشتم كه برای ابوجعفر امام جواد (علیه السلام) نامه ای فرستاد و در آن نوشت: من پدری دارم كه عقیده ی او فاسد است و دشمن اهل بیت (علیهم السلام) می باشد، با من هم بدرفتاری و اذیت فراوانی انجام می دهد.

ای مولای من! فدایت شوم، نخست از تو می خواهم برای موفقیت من دعا كنی، اضافه بر این نظر تو در این باره چیست؟ آیا بر ضد او افشاگری كنم؟ و خرابی عقیده و رفتار بد او را برای دیگران بیان كنم؟ یا با او مدارا و سازگاری داشته باشم؟

امام جواد در پاسخ او نوشت: «موضوع نامه ی تو و آنچه را در آن از پدر خود نوشته بودی، فهمیدم، البته من انشاء الله از دعا



[ صفحه 41]



كردن برای تو غفلت نمی كنم؛ اما این را هم بدان كه مدارا و سازگاری برای تو از افشاگری و پرده دری بهتر است. پس از هر سختی هم گشایشی خواهد بود، تو نیز باید صبر و حوصله داشته باشی و عاقبت خیر و پیروزی هم متعلق به پرهیزكاران می باشد، خداوند تو را بر ولایت اهل بیت (علیهم السلام) ثابت قدم بدارد، ما و شما هم امانت های الهی هستیم و خداوند هم از امانت های خویش محافظت خواهد نمود.»

بكر بن صالح می گوید: «طولی نكشید كه خداوند در قلب پدر داماد من عطوفت و نرمشی ایجاد كرد كه از مخالفت با فرزند خویش و اهل بیت (علیهم السلام) دست برداشت. [1] .



[ صفحه 42]




[1] زندگاني امام جواد (ع)، احمد صادقي اردستاني.